X

WSSN ontzorgt

U hoeft zich geen zorgen meer te maken om de logistiek van uw webshop.

► Ontdek WSSN

Webshop fulfilment: Laat uw webshop verder groeien

Nederland is een echt webshopland. Veel mensen zijn gewend online hun aankopen te doen. Goede webshops komen een keer op een punt dat ze ineens heel hard groeien. Ze staan voor een zeer belangrijk logistiek vraagstuk:

“Ga ik het complete logistieke proces zelf uitvoeren of ga ik het uitbesteden?”

Voor de groei van een webshop is een investering nodig. Dit geldt zowel op financieel gebied als qua tijd. Als een webshop weinig ervaring of kennis heeft op het gebied van logistiek kan het al snel te veel tijd en geld kosten. Dit kan zelfs leiden tot financiële problemen.

In veel gevallen is webshop fulfilment de beste logistieke oplossing. Webshop fulfilment is het uitbesteden van logistieke processen en wordt ook wel e-fulfilment genoemd.

webshop-fulfilment
“Voor de groei van een webshop is een investering nodig. Dit geldt zowel op financieel gebied als qua tijd.”

E-fulfilment: het verwerken van een bestelling

De vakterm e-fulfilment geven we de volgende definitie:

“Verwerking van goederen na een transactie via internet: inslag en opslag, verzamelen, verpakken en verzenden van goederen naar de opgegeven adresgegevens.”

Het woord fulfilment wordt al vele jaren gebruikt voor het uitbesteden van logistieke processen. Tegenwoordig wordt fulfilment voornamelijk voor webshops uitgevoerd. De termen e-fulfilment, webshop fulfilment en fulfilment worden dus vaak door elkaar gebruikt.

Het webshop fulfilment proces

Webshop fulfilment bestaat uit vier processen:

  • Voorraadbeheer
  • Orderverwerking
  • Verzending
  • Rapporteren

Elk proces moet goed verlopen om logistieke dienstverlening winstgevend te maken voor de webshops.

Voorraadbeheer
Webshop fulfilment begint met voorraadbeheer. E-fulfilment bedrijven hebben een grote opslagplaats, ook wel een warehouse genoemd, om alle producten van de webshops veilig op te slaan.

Elke vierkante meter wordt optimaal benut zonder het overzicht te verliezen. Alle producten krijgen een logische plek, zodat het verwerken van een order zo snel mogelijk wordt uitgevoerd.

Uw leveranciers kunnen ook direct de producten bij de warehouse afleveren. Daar worden alle producten door het fulfilment bedrijf geteld en nagekeken.

Orderverwerking
Het klaarmaken van een bestelling wordt orderverwerking genoemd. “Orderpickers” pakken alle producten van de bestellingen bij elkaar, pakken het in en labelen de verpakkingen. De orderpickers zorgen er dus voor dat een bestelling verzendklaar is voor pakketvervoerders.

Snelheid en precisie zijn hier van groot belang. Tijdens het verwerken van een order is het winnen van tijd een kostenbesparende factor.

Ervoor zorgen dat de juiste producten netjes de klant bereiken is ook een onderdeel van kosten besparen. Als een consument de verkeerde of beschadigde producten binnenkrijgt zal het de bestelling retourneren. Retourlogistiek brengt kosten met zich mee.

Goede retourlogistiek is echter ook een manier om klanten te binden en meer omzet te maken met uw webshop. Consumenten verwachten tegenwoordig soepele retourvoorwaarden.

Verzending
Wanneer u zelf alle pakketten opstuurt naar de klant, betaalt u waarschijnlijk een hogere prijs dan een webshop fulfilment bedrijf.

E-fulfilment partijen hebben namelijk tijdens het verzendproces veel profijt van volumevoordeel. Ze hebben enorm veel pakketten klaarstaan voor pakketvervoerders zoals PostNL en DHL. Hierdoor worden de kosten per pakket een stuk lager voor een e-fulfilment bedrijf. U profiteert van dit volumevoordeel.

Rapporteren
Meten is weten. Dit geldt ook voor logistieke processen. Goede rapportages zijn een belangrijk onderdeel van e-fulfilment.

Hoeveel extra pakketten heb ik verstuurd ten opzichte van de vorige maand? Welke producten worden vaker geretourneerd? Dit soort vragen worden beantwoord met goede rapportages en zorgen voor extra controle.

Het uitbesteden van webshop fulfilment heeft een aantal grote voordelen voor webshops:

  • Meer tijd voor marketing, sales en andere kernactiviteiten
  • Meer tijd voor inkoop en minder snel “nee” verkopen
  • Personeel van sommige e-fulfilment bedrijven (zoals WSSN) werkt ook ’s avonds en op zondag
  • Extra verzendmogelijkheden, zoals Pakjegemak
  • Extra personeel beschikbaar voor piekmomenten
  • Voorraad ligt beveiligd opgeslagen
  • De webshop loopt altijd door, ook als u niet aanwezig bent

De kosten van webshop fulfilment

Er is geen standaard overzicht voor de kosten voor webshop fulfilment. Dit kan erg verschillen per fulfilment bedrijf en is ook afhankelijk van eventuele extra services.

Wel zijn er een aantal standaard factoren waaruit de prijs voor webshop fulfilment wordt opgebouwd:

  • Inslagkosten (inslaan, tellen en controleren van artikelen)
  • Hoeveelheid en afmetingen voorraad (opslagruimte)
  • Handelingen per order
  • Verzendkosten
  • Materiaalkosten (bijvoorbeeld pakbon, verzenddoos)
  • Eventuele retourkosten

Een van de meest belangrijke factoren voor de prijs van webshop fulfilment is de kwaliteit van de logistieke dienstverlener. Hoe meer fouten een fulfilment bedrijf maakt, des te hoger de kosten uitvallen voor een webshop.

Het is dan ook aan te raden om een goede fulfilment partner te kiezen. De standaard tarieven zeggen namelijk niet altijd iets over de uiteindelijke kosten.

Fulfilment voor kleine webshop

Webshop fulfilment is niet alleen weggelegd voor de grote webshops zoals Wehkamp, Coolblue en Bol.com. Ook kleine webshops hebben veel baat bij het uitbesteden van het logistieke proces.

Uiteraard is het uitbesteden van uw logistiek nog niet verstandig wanneer u maar een paar producten (met weinig marge) per maand verkoopt. In dat geval is het verstandiger om zelf het logistieke proces uit te voeren.

Maar wanneer dan wel?

Dit hangt af van een aantal factoren:

  • Hoeveel producten verstuurt u per maand?
  • Hoe groot zijn de producten qua volume?
  • Wat is de marge per bestelling?

Verkoopt u gemiddeld 4 producten per dag (of meer) met genoeg marge?

Dan is het wellicht een goed idee om uw logistiek uit te besteden aan een fulfilment partij. E-fulfilment bedrijven weten precies hoe ze alle logistieke processen zo snel en nauwkeurig mogelijk moeten uitvoeren en waar ze kosten kunnen besparen. Fulfilment voor een kleine webshop is voor zowel uw webshop als uw klanten een groot voordeel.

fulfilment-kleine-webshop
“Ook kleine webshops hebben veel baat bij het uitbesteden van het logistieke proces.”

Heeft u nog vragen over webshop fulfilment bij WSSN?

WSSN is gespecialiseerd in webshop fulfilment. We bespreken graag alle e-fulfilment mogelijkheden die van belang zijn voor uw webshop. Wij werken zowel met kleine als grote webshops samen.

Neem voor vragen contact met ons op via het nummer 0172 – 53 60 96 of stel hier uw vraag.

Een afspraak op locatie is uiteraard mogelijk. Met een rondleiding in ons warehouse ervaart u zelf het e-fulfilment proces van WSSN.

10 okt.

Retourlogistiek: De grote kans voor webshops

Lees meer..