X

WSSN ontzorgt

U hoeft zich geen zorgen meer te maken om de logistiek van uw webshop.

► Ontdek WSSN

Fulfilment: Simpele Uitleg voor Groeiende Bedrijven

Sinds de sterke groei van het aantal webshops wordt de term fulfilment steeds vaker gebruikt. Het wordt voornamelijk toegepast als antwoord op de logistieke problemen van webshops en andere bedrijven.

Maar wat betekent fulfilment nou eigenlijk en wat voor meerwaarde heeft het voor bedrijven?

Het is tijd voor extra uitleg.

In dit artikel leggen we precies uit wat fulfilment is en bespreken we de voor- en nadelen van het uitbesteden van logistieke processen voor uw bedrijf.

Fulfilment betekenis

Het woord fulfilment wordt de laatste jaren vaak verward met het woord e-fulfilment. Een logisch gevolg aangezien beide termen een nauw verband hebben met elkaar.

Encyclo.nl geeft de volgende definitie voor het woord fulfilment:

“De processen die zich richten op het afhandelen-verwerken van de opdrachten-activiteiten die voorkomen uit klantcontact.”

Het verwerken van een opdracht ontstaat steeds meer uit online klantcontact. Webshops maken het mogelijk om bijna alle producten online te bestellen.

Vanuit de groei van webshops is de grotere vraag naar fulfilment voor online winkels ontstaan. Het woord e-fulfilment, fulfilment voor webshops, werd snel een veelgebruikte term.

fulfilment-logistiek
“Het verwerken van een opdracht ontstaat steeds meer uit online klantcontact.”

De verschillen tussen fulfilment en e-fulfilment zitten dus niet in het einddoel, maar in de stappen die men moet ondernemen om tot het einddoel te komen. In een ander artikel hebben we zelf een definitie van het woord e-fulfilment uitgewerkt:

“Verwerking van goederen na een transactie via internet: inslag en opslag, verzamelen, verpakken en verzenden van goederen naar de opgegeven adresgegevens.”

Fulfilment wordt op dit moment voornamelijk uitgevoerd voor webshops. Het is geen verrassing dat men met het woord fulfilment dus vaak e-fulfilment bedoelt.

E-fulfilment: het uitbesteden van logistieke processen voor webshops

Een geslaagde productintroductie en marketingcommunicatiestrategie zijn tegenwoordig verre van genoeg om online klanten tevreden te stellen.

De klant wil het product ook zo snel mogelijk in huis hebben en dit moet vlekkeloos verlopen. De logistieke eisen van de klant moeten worden vervuld om klantverlies te voorkomen.

Dit is zeker online het geval. Webshops (van concurrenten) beloven de klant steeds snellere, betere en meer verschillende leveringsopties. Toch komt er veel kijken bij het snel leveren van online aankopen. Het is een complex proces.

wat-is-e-fulfilment
“Webshops beloven de klant steeds snellere, betere en meer verschillende leveringsopties.”

Het e-fulfilment proces: welke stappen onderneemt een fulfilment bedrijf?

E-fulfilment bestaat uit vier verschillende diensten:

  • Voorraadbeheer
  • Orderverwerking
  • Verzending
  • Rapporteren

Daarnaast zijn er mogelijkheden voor extra services.

Voorraadbeheer

Fulfilment bedrijven beschikken over een warehouse voor voorraadbeheer. Webshops kunnen hier zowel een klein stuk van gebruiken, maar het is ook mogelijk om een complete loods aan producten te stallen in een warehouse.

Een fulfilment bedrijf is specialist op het gebied van het handig invullen van alle beschikbare opslagruimte en het veilig bewaren van uw spullen. Uw leverancier kan alle producten direct naar een fulfilment bedrijf brengen. Deze telt en controleert vervolgens alle producten.

Het is ook belangrijk dat fulfilment bedrijven flexibel genoeg zijn om tijdens piekmomenten meer opslagruimte en orderpickers beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld bij seizoensgevoelige producten als zwembaden in de zomer en speelgoed rondom de feestdagen in december.

voorraadbeheer-wssn
“Een fulfilment bedrijf is specialist op het gebied van het handig invullen van alle beschikbare opslagruimte.”

Orderverwerking

Orderverwerking, ook wel orderpicking genoemd, is het bij elkaar pakken van de juiste producten en het verzendklaar maken van een bestelling.

Efficiënte fulfilment bedrijven geven elk product een aparte locatie in een warehouse, zodat het voorraadbeheer proces zo snel mogelijk kan worden uitgevoerd.

Alle benodigde materialen voor het veilig verzenden van de producten zijn aanwezig. Dozen in verschillende formaten, frankeer- en adreslabels, retourlabels (indien nodig) en opvulmateriaal zoals bubbeltjesplastic en luchtkussens zorgen voor een veilige verzending van de producten.

Verzending

Volumevoordeel is een van de grootste voordelen van een fulfilment bedrijf. Verzending is normaal gesproken een duur logistiek onderdeel voor een webshop. Fulfilment bedrijven kunnen pakketten in grotere aantallen aanbieden aan vervoerders zoals PostNL.

Hierdoor liggen de verzendkosten per pakket een stuk lager dan wanneer u zelf uw pakketten aanbiedt bij een bezorgbedrijf. Extra mogelijkheden zoals Track & Trace en afhaallocaties maken het verzendproces compleet.

verpakkingsmateriaal-voor-verzenden
“Fulfilment bedrijven kunnen pakketten in grotere aantallen aanbieden aan vervoerders zoals PostNL.”

Rapporteren

Het uitbesteden van logistieke processen betekent niet dat u alles zomaar uit handen wilt geven zonder alles goed te controleren. Rapportages van logistieke processen zijn belangrijk voor zowel financiële doeleinden als het controleren van een fulfilment bedrijf.

De huidige voorraad, het aantal verstuurde pakketten per tijdseenheid, het aantal retouren en het financiële overzicht zijn enkele voorbeelden van belangrijke punten die worden opgenomen in een rapportage.

Extra fulfilment services

Sommige e-fulfilment bedrijven bieden extra fulfilment services aan. Per e-fulfilment bedrijf verschillen de uitbreidingsmogelijkheden.

Enkele voorbeelden van extra fulfilment services van WSSN zijn e-mail marketing, klantenservice en social media management. Op deze manier kan een bedrijf de focus leggen op bedrijfsprocessen waar de eigen sterktes liggen, in plaats van veel tijd en/of geld te verspillen aan logistieke processen.

Een aantal fulfilment bedrijven hebben ook speciale kennis en services in huis voor specifieke branches zoals fulfilment voor fashion webwinkels.

Wat kost fulfilment?

De fulfilmenttarieven voor webshops lopen uiteen. Er zijn in de meeste gevallen wel standaard elementen waaruit de prijs wordt opgebouwd.

Fulfilmenttarieven worden onder andere bepaald door de volgende factoren:

  • Inslagkosten (inslaan, tellen en controleren van artikelen)
  • Hoeveelheid en afmetingen voorraad (opslagruimte)
  • Handelingen per order
  • Verzendkosten
  • Materiaalkosten (bijvoorbeeld pakbon, verzenddoos)
  • Eventuele retourkosten

Het is belangrijk om een goede fulfilment partner te kiezen en niet alleen te kijken naar de kosten per fulfilmentdienst. De kwaliteit is namelijk doorslaggevend voor de uiteindelijke kosten.

Wanneer een fulfilment partner veel fouten maakt kost dit namelijk ook veel geld. Daarnaast zorgt dit voor meer klachten en heeft het een negatieve invloed op de klantenbinding. Dit kan een webshop klanten kosten. Vraag daarom ook naar de gemiddelde foutmarges.

Fulfilment uitbesteden of zelf de touwtjes in handen hebben?

Wanneer de logistieke processen te veel tijd (en geld) in beslag nemen, is het uitbesteden van fulfilment een logische uitkomst. Toch heersen er soms ook twijfels bij bedrijven. Wat zijn nou exact de voor- en nadelen van e-fulfilment?

Voordelen fulfilment

Logistiek is een specialisme. Het goed en snel verwerken van alle online orders vergt ervaring, de juiste middelen en kunde. Een e-fulfilment bedrijf heeft de juiste kennis en middelen in huis om logistieke processen snel te laten verlopen.

Efficiënte e-fulfilment bedrijven zorgen er daarnaast ook voor dat bepaalde kosten worden gereduceerd. Het efficiënt opslaan van producten zorgt voor lagere opslagkosten.

Gereduceerde kosten worden ook bereikt tijdens de verzending. Een fulfilment bedrijf profiteert van volumevoordeel waardoor de verzendkosten per product een stuk lager liggen dan bij de meeste andere bedrijven.

De flexibiliteit van de verzending en de hoeveelheid aan verzendopties zijn een groot meerwaarde voor de klant. Een fulfilment bedrijf kan in de meeste gevallen ervoor zorgen dat bestellingen de volgende dag nog bij de klant worden bezorgd. De PostNL Pakjegemak afhaalpunten en andere afhaallocaties zijn ook een populaire bezorgoptie.

Door het uitbesteden van de logistieke processen houdt een bedrijf meer tijd over voor bedrijfsprocessen waar juist de sterktes van het bedrijf liggen. Een goede focus op de sterktes van een bedrijf zorgt in de meeste gevallen voor meer groei.

Nadelen fulfilment

Geen volledige controle over het logistieke proces is een van de meest genoemde nadelen van e-fulfilment. En controle verliezen over een bedrijfsproces is voor velen niet het meest fijne gevoel ter wereld. Het is daarom ook verstandig om eerst een bezoek te brengen aan een fulfilment bedrijf. Daar kunt u zelf alle fulfilmentprocessen in werking zien.

De kosten kunnen soms ook nadelig uitvallen. Dit is het geval wanneer een bedrijf maar enkele orders per maand maakt die voor te weinig omzet en marge zorgen om de kosten te dekken. Een goed lopende webshop heeft dit probleem niet en is juist enorm gebaat bij een goede fulfilment partner.

Fulfilment trend van 2017: Goede retourlogistiek is uniek

De online verkoop van producten stijgt nog steeds. Verkoop via offline kanalen verliest terrein aan verkoop via online kanalen. Dit is eigenlijk al jaren zo en geen groot nieuws.

Wat is volgens ons dan de echte e-fulfilment trend van 2017?

Dit jaar kiezen we voor een proces waar veel webwinkels een hekel aan hebben, namelijk retourlogistiek. Veel webwinkels zien retourlogistiek als een zware last. Het wordt puur gezien als een hoge kostenpost waar op geen enkele manier winst te behalen valt. Dit is zeker het geval in de modebranche waar retourpercentages hoger uitvallen dan in de meeste andere branches.

WSSN denkt hier anders over.

retourlogistiek-wssn
“Een goed retourbeleid kan van grote waarde zijn voor uw bedrijf en het verschil maken voor een klant om voor u te kiezen.”

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een flexibel retourbeleid tot meer retouren leidt, maar ook tot veel meer verkopen. Een goede retourprocedure met onder andere langere retourtermijnen en geen retourneerkosten, zorgt uiteindelijk juist voor een dalend retourpercentage, een goede klantenbinding en meer groei.

Een klant zal echter geen gat in de lucht springen voor een gemakkelijke retourenprocedure. Het wordt eerder gezien als iets wat een bedrijf standaard zou moeten hanteren. Toch besteden de meeste webshops weinig aandacht aan een soepel retourbeleid wat zorgt voor een grote kans voor de bedrijven die er wel aandacht aan besteden.

Klanten met de meeste retouren zorgen daarnaast vaker voor de meeste winst. Deze klanten zijn loyaler en komen sneller terug voor een nieuwe aankoop. Een goed retourbeleid kan van grote waarde zijn voor uw bedrijf en het verschil maken voor een klant om voor u te kiezen.

Groeit uw webshop en is het klaar voor de volgende stap?

WSSN helpt bij het efficiënt inrichten van de logistieke processen van uw webshop.

Heeft u nog vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via het nummer 0172 53 60 96 of stel uw vraag via ons contactformulier.

We bespreken alle e-fulfilment mogelijkheden die van belang zijn voor de groei van uw webshop.

Uiteraard kunt u ook een kijkje nemen in ons warehouse. Tijdens de rondleiding ervaart u zelf het e-fulfilment proces van WSSN.